Moreton en Stradbroke island

29 november 2015 - Brisbane, Australië

Afgelopen weekenden waren voor mij de tijd om de eilanden rond Brisbane te bezoeken. Vorige week zaterdag begon ik met een bezoek aan het zandeiland Moreton Island.

Met een georganiseerde toer begon de dag al zeer vroeg om 7 uur 's ochtends in het centrum van Brisbane. Van daaruit reden we met een bus naar de haven om vervolgens met een ferry de overtocht naar het eiland te maken. Gedurende anderhalf uur hebben we kunnen genieten van het uitzicht en een heerlijk zonnetje. Bij aankomst wordt gelijk al duidelijk dat het een prachtig eiland is dat geheel bestaat uit zand. De bus die ons op het eiland vervoerd is daarom ook een speciale bus met extra grote wielen. Vlak voor de kust liggen enkele scheepswrakken die voor een perfecte snorkelplek zorgen. Veel mooie vissen zijn hier te zien. Erg leuk is dat we de vissen ook brood voeren. Opeens ben je omringd door een hele school vissen die bijna je vingers eraf bijten om maar brood te kunnen eten, super leuk om te ervaren!

Hierna is het tijd voor de lunch. Onder het zonnescherm worden tafels uitgestald en allerlei groenten en vlees komt op tafels om zelf wraps samen te stellen. Hier heb ik dan ook voor het eerst kangoeroevlees geprobeerd, smaakt niet verkeerd.

Na de lunch trekken we de 'woestijn' in. Dit is midden op het eiland en is een grote vlakte met alleen maar zand en duinen. De weg hiernaartoe is met veel hobbels en we worden behoorlijk naar elkaar geschut. Onderweg komen we zelfs een auto tegen die vast is komen te zitten in het zand. Eenmaal aangekomen in de woestijn gaan we sandboarden. Dit is op een dun plankje de duinen af met snelheden die kunnen oplopen tot 70km/h. Heel gaaf om een keer te doen!!

Hierna rijden we weer terug naar het strand en is het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. We kunnen nog heel even ons afspoelen en daarna moeten we alweer aan boord van de ferry. Al met al een hele geslaagde dag met veel activiteiten.

Gister was het tijd om naar North Stradbroke island te gaan, of zoals ze hier zeggen Straddie. Aangezien er op dit eiland wel normale bussen rijden gaan we hier op eigen initiatief heen. Na een boottocht van een halfuurtje komen we aan op het eiland en besluiten we naar het uitzichtpunt te gaan. Hier schijnt een hele wandeling langs de waterlijn te zijn en in seizoen een mooi punt voor de walvissen. Tijdens deze tocht heb je prachtig uitzicht over de zee en zien we allereerst een heleboel surfers. En dan opeens zien we langs de kant nog geen tien meter van ons vandaan kangoeroes! Rustig etend, totaal niet door ons gestoord.

In het water zien we helaas geen walvissen, maar wel een hele grote groep, zeker 20, dolfijnen. De dolfijnen zwemmen voor ons langs een paar keer heen en weer en springt uit het water! Echt een prachtig gezicht!

We sluiten de dag af met een bezoek aan het strand en een heerlijke duik in de zee. Daarna gaan we rustig met de boot terug en bezoeken nog even een avondmarkt in Cleveland terwijl we op onze trein wachten.

Zo besluit ik mijn bezoeken aan het tweede en derde grootste zandeiland ter wereld. Het grootste, Fraser Island, staat nog op mijn lijstje en zal ik komende maanden nog een keer bezoeken!

Weer twee heerlijke weken gehad! Tijd vliegt voorbij. Kerst staat alweer voor de deur en komende weken is het hele centrum van Brisbane in kerstsfeer met allerlei kerstfilms, activiteiten en parades.Genoeg te doen dus :)

1. Marijke:
    29 november 2015
    hey Suus, wat is dat genieten! En wij genieten d.m. v. De foto's met je mee!!!! blijven doen! Hele leuke tijd nog! XXX Marijke
  2. Tanja:
    29 november 2015
    Die kangoeroe mag mee naar huis!
  3. Corrie:
    29 november 2015
    Hoi Suus, je vader en moeder vanmiddag gesproken en alle verhalen mogen horen. Zo hebben we weer wat geleerd. In Australie begint de dag al vroeg. Wat fijn voor je heerlijk vroeg op En je vader gebruikt zijn Facebook weer. Zo zie je maar weer. Wat je allemaal teweeg brengt. Geniet en werk ze!
  4. Germa de Ruig:
    2 december 2015
    Hallo Suzanne, wat een mooie ervaringen! Geniet er nog lekker van!
    Groetjes, Germa
  5. July Baggen:
    4 december 2015
    Hoi Suzanne,
    Heerlijk, jouw verhalen! Leuke foto's!! Hier is het ook warm! Maar dan wel voor de tijd van het jaar, nu rond 8-9 graden, warm! Met jas en sokken en schoenen dan. Geniet ervan!
  6. July Baggen:
    4 december 2015
    Zijn er op die prachtige stranden ook wenteltrapjes of wenteltrappen te vinden?
  7. Frank:
    9 december 2015
    Hoi Suus,
    Leuk dat je tijd hebt om dit soort uitstapjes te maken. Een interessant verhaal en aardige foto's maken ons medepassagier van jouw tripjes! Houden zo!