Sydney

3 januari 2016 - Brisbane, Australië

Vorige week donderdag was dan eindelijk de dag dat ik naar Sydney ging. Ik ging samen met een Duitse die in hetzelfde complex woont en waar ik al meer uitstapjes mee had gedaan. Onze vlucht ging rond twaalf uur dus we hebben de eerste dag nog rond kunnen kijken. Ons hostel lag in de buurt van het centraal station, wat een ideale locatie was om overal te komen. Na aankomst zijn we via China Town naar Darling Harbour gelopen, wat op ongeveer een kwartier lopen lag. Hier was de laatste dag bezig van het Santafest en dat betekent natuurlijk overal kerstversiering, een kerstboom, kerstmuziek en als afsluiting van de avond vuurwerk. We hebben hier wat rondgekeken en lekker gegeten.

Eerste kerstdag besloten we om de ferry naar Manly te pakken, 25 min van het centrum van Sydney. Dit schijnt een populaire bestemming te zijn voor veel mensen in Sydney en zeker tijdens kerst. Hier hebben we heerlijk op het strand gelegen. Een groot deel van de mensen liep hier rond met kerstmutsen. Veel mensen vieren hier kerst met een BBQ of picknick op het strand, heel anders dan we gewend zijn. We hadden daarom ook niet een heel erg kerst gevoel. Om 5 uur was het tijd voor mijn bridge climb. Na omkleden, uitleg en vastmaken van al je spullen was het dan eindelijk zover. Gedurende ruim 2 uur beklim je onder begeleiding de brug en krijg je via een radio van alles over de brug en stad te horen. Het uitzicht is hier echt geweldig! Ik had daarnaast ook geluk met het weer, de zon scheen en het was erg helder waardoor ik ver kon kijken. Een geweldige ervaring en het beste uitzicht dat je van de stad kan krijgen!! Helaas is het niet mogelijk om zelf foto's te maken dus moet ik het doen met een kort filmpje, een groepsfoto en één persoonlijke foto die ik heb gekocht.

Tweede kerstdag staat natuurlijk bekend als boxing day en dat betekent in Sydney sale, heel veel sale. Iedereen maakt hier ook nadrukkelijk gebruik van. De winkels waren overvol. Mensen moesten in de rij staan om maar een winkel in te mogen. Na enkele winkels had ik hier al genoeg van en besluit naar het circular quay (het centrum met de brug en opera house) te gaan en vanuit hier ben ik naar de botanische tuinen gegaan en heb ik rondgelopen en genoten van het heerlijke weer en de goede sfeer in de stad. Daarnaast ben ik nog de look out geweest in de harbour bridge. Dit lag een stuk lager dan de top van de brug, maar gaf me wel de mogelijkheid om zelf een paar foto's te maken.

De dag daarna hadden we een Sydney tour die we hadden geboekt. Dit begon met een wandeling door the Rocks, het oudste gedeelte van Sydney. Vervolgens zijn we met de bus naar een punt geweest waar je mooi uitzicht had over de stad en opera house. Vandaar gingen we naar Bondi Beach (misschien bekend van het programma Bondi Rescue). Het was echter heel erg winderig en vrij koud, waardoor het strand zo goed als leeg was en we niet de echte sfeer van Bondi konden proeven. Ter afsluiting van de toer hadden we een lunch cruise door de haven. Onder het genot van heerlijk eten hebben we hier twee uur rondgevaren. Rond 2 uur was de toer voorbij en hadden we dus nog wat tijd om enkele gebouwen te bekijken die we tijdens onze toer waren tegen gekomen. Daarom zijn we richting Hyde Park gegaan en hebben hier de kathedraal bekijken.

De volgende dag was het de beurt aan het andere deel van de toer, namelijk de Blue Mountains. Na een twee uur durende busreis kwamen we aan in Scenic World. Het was erg mistig toen we aankwamen en we vreesden vrij weinig van het uitzicht te kunnen zien, maar gelukkig klaarde het op. Vanaf hier heb je de mogelijkheid om de Blue Mountains te bekijken en het regenwoud in te gaan. Er zijn daar drie attracties. De eerste die we namen was een kabelbaan die waarmee je over de vallei gaat. Met 270 meter is dit de hoogste kabelbaan in Australië. Daarna nemen we een kabelbaan die het regenwoud en de vallei in gaat. In de vallei hebben we vervolgens ruime tijd rondgelopen en genoten van de prachtige natuur. Vervolgens hebben we een treintje, de steilste train ter wereld, omhoog genomen. Hierna gingen we naar een uitkijkpunt, vanwaar the three sisters, drie zeer bekende rotsformaties, het best konden worden gezien. Het uitzicht was hier geweldig. Het regenwoud lijkt oneindig ver door te gaan. De volgende stop was een wildlife park. Hier hebben we allerlei typisch Australische dieren gezien, zoals koala's, tasmanian devil, wombot en penguins. Vanuit het Olympisch Park sloten we vervolgende dag af met een boottocht terug naar de stad.

Na al de drukke dagen, waren we toe aan iets meer rust dus besloten we een relatief rustig dagje te doen. 's Ochtends gingen we naar de Art Gallery of NSW en zijn we via de botanische tuinen naar het centrum gegaan. Tegen het middaguur gingen we naar Bondi Beach. We waren niet de enigen met dit idee. Het strand was behoorlijk druk, maar ook heel gezellig. De sfeer van Bondi was nu veel duidelijker te merken. Ook waren de lifeguards nu aanwezig en zelfs de cameraploeg die ze volgt voor Bondi Rescue. Hier hebben we heerlijk genoten van de zon en een beetje kunnen uitrusten.

De volgende dag vlogen we in de middag terug dus hadden we 's ochtends nog even de tijd om wat rond te lopen, naar een museum te gaan en nog eenmaal te genieten van het uitzicht van the sydney opera house en de harbour bridge. Daarna was het alweer tijd om terug naar huis te gaan.

Sydney is echt een geweldige stad waar altijd wel iets te doen is. De stad is daarna heel makkelijk te begrijpen en na een dag weet de weg in grote lijnen al. Vergeleken met Sydney is Brisbane meer een dorp waar een stuk minder te doen is. Helaas was ik al weg voor het vuurwerk in Sydney met Oud & Nieuw. In Brisbane hebben we vuurwerk bij de Lagoon gekeken, ook leuk.

Al met al een zeer geslaagde vakantie gehad. Morgen gaat de wekker weer vroeg, want het is weer tijd om te beginnen met stage en dan ik gaan nadenken over mijn volgende uitstapjes ;)

1. Marijke:
    3 januari 2016
    hey Suus, wat een gave stad is Sydney hè? Als ik zo lees wat je allemaal gedaan hebt en waar je geweest bent. gaat mijn hart een beetje sneller kloppen..... ondanks dat je morgen weer moet gaan werken blijft het genieten!!!! groetjes Marijke XXX
  2. Ans de bruin:
    3 januari 2016
    Hoi Suzan ten eerste een heel Gelukkig Nieuwjaar en wat zie jij een hoop zeg prachtig allemaal jij geniet echt met volle teugen wij hebben een dochter Ramona die stinkerd jaloers op je is haha
    Zij wil ook, nu geniet er maar van Doegie karel en Ans
  3. Frank:
    5 januari 2016
    Leuk verhaal over jouw bezoek aan Sydney, je hebt een goede pen van schrijven! Misschien moeten July en ik toch maar eens die kant op gaan. Btw, best wishes from Blerick! Enjoy!