Kerst in Australië

23 december 2015 - Brisbane, Australië

Met de komst van december begint hier langzaam alles in de kerstsfeer te komen. In alle winkels is de kerstversiering terug te vinden en ook in de stad beginnen de kerstactiviteiten toe te nemen. De kerstmarkten zijn bijna elke dag open en iedere avond verlichten ze gebouwen in kerstkleuren en is de voorstelling van de notenkraker op een gebouw geprojecteerd. Het blijft heel gek om in korte broek over de kerstmarkt te lopen. De kerstsfeer komt er daardoor toch niet helemaal in. Southbank is het centrum van alle kerstactiviteiten in  de laatste week voor de kerst. Elke avond is er bij de lagoon, het gemaakt strand, een kerstfilm te zien en is er vuurwerk. Heel gek om een kerstfilm te zien terwijl je lekker aan het zwemmen bent in de avond.

Ook op kantoor komt de kerstsfeer er steeds meer in. Op 11 december is het vrijwilligers erkenning evenement. Op deze dag zijn alle vrijwilligers uitgenodigd en toont de organisatie hun dank voor al het werk dat de vrijwilligers doen. Ik help dit evenement te organiseren. We hebben allerlei sprekers en vervolgens krijgt iedereen een certificaat met een persoonlijke bericht. Vervolgens wordt er afgesloten met spelletjes en lekkers. Een van de spelletjes bestaat uit het selecteren van een teamlid om te worden versierd als kerstboom. Prachtig om te zin hoe iedereen super fanatiek meedoet. Helaas heb ik hier de foto's nog niet van ontvangen dus die houden jullie van mij tegemoet ;) De laatste week is het rustig afbouwen en op vrijdag sluiten we af met een kerstlunch en secret santa, waarbij iedereen voor 10 dollar een cadeautje voor iemand moeten kopen. Op stage verloopt alles dus goed. Elke dag heb ik wel iets nieuws te doen, zeker omdat ik af en toe de andere stagiair help met project, het opstellen van een familie matching systeem om de syriers die naar Australië komen helpen opvangen. Daarnaast is het vrijwilligers en studenten onderdeel van de organisatie vrij nieuw, waardoor ik de mogelijkheid heb om hier echt veranderingen in aan te brengen. Meest recent ben ik bijvoorbeeld bezig geweest met het creëren van een beleid voor stages van studenten en taakbeschrijvingen hiervoor. Erg interessant is het om met alle vrijwilligers in contact te komen. Deze mensen komen van over de hele wereld en hebben vaak zeer uiteenlopende culturen en verhalen waarover ze vertellen.

Inmiddels ben ik ook weer aan het voetballen hier. Ik kon het toch niet laten ;) Via een Zweeds meisje dat in hetzelfde complex woont voetbal ik nu bij een club hier om de hoek. Het niveau is een stukje lager, maar het is toch leuk om weer op het veld te staan. Na de kerst start hier echt de voorbereiding voor het nieuwe seizoen en eind januari staat de eerste oefenwedstrijd op het programma. Doordat we maar één keer per week trainen is het toch iets waar ik elke week weer naar uitkijk.

Ook de weekenden heb ik natuurlijk weer goed besteed. De afgelopen weken ben ik onder andere naar de Gold Coast geweest en hebben we heerlijk aan het strand gelegen in Surfers Paradise. De stroming in de zee was hier ongelooflijk sterk en opeens begrijp je waarom op elk strand zeker 10 strandwachten zijn. Daarnaast ben ik naar Byron Bay geweest, een hippie surfer dorpje. Het dorpje heeft een hele relaxte sfeer en heeft een mooi strand. Daarnaast zijn we hier naar de vuurturen geweest. Vanuit de vuurtoren heb je een prachtig uitzicht en kan je naar beneden lopen, helemaal tot aan het strand. In de avond heb je hier allerlei kampvuren. Helaas moesten we al op tijd terug, aangezien het nogal een lange tocht naar huis was. Ik wil hier nog een keer terug komen om een weekend te blijven en zit eraan te denken om hier een surfkamp te gaan doen. Afgelopen weekend ben ik nog naar een waterval geweest. De waterval lag in een mooi gebied, midden in een bos. Vanaf de rots kan je in het water springen en is dus een populaire plek voor veel mensen.

Morgen ga ik dan eindelijk naar Sydney! Hier ga ik onder andere de Bridge Climb doen, naar de Blue Mountains en hebben we een Sydney toer met een twee uur durende catamaran vaart in de haven van Sydney. Achteraf zal ik jullie een uitgebreid verslag geven :) Komende dagen vermaak ik me dus prima!

Iedereen een hele fijne kerst!!

1. Birgit:
    Ha suzanne,
    Dat klinkt weer superdepuper!!!
    Raar inderdaad kerst in de zomer, maar wel lekker!
    Hele leuke gezellige feestdagen maar dat gaat vast lukken!!!
    Liefs Loet en Birgit
  2. July Baggen:
    23 december 2015
    Hoi Suus, zo te lezen loopt alles positief, je maakt iets van iedere dag en van iedere uitdaging! Goed van je. Lijkt me vreemd om kerst te vieren in de zon bij 30 graden, maar ook dat is een ervaring! Hier is t zomer, met 20 graden . Fijne kerst, Suus!!
  3. Karina en Alfons:
    Dag Suzanne !

Eindelijk weer eens tijd om wat van ons te laten horen. Ik lees, dat je je niet verveelt. Ook niet tussen het werk door. Ja, het is vreemd midden in de zomer het kerstfeest te mee te maken. By the way: dat doen wij hier in Nederland ook nu ook. De temperatuur is de afgelopen weken niet onder de 15 graden Celsius gekomen. En ook 's nachts blijft de temp. in de dubbele cijfers. Vanmorgen zagen we de eerste sneeuwklokjes boven de grond al open staan. En de sprietjes van de krokus piepen eveneens boven de grond uit. Terwijl het mer Kerstmis toch een dik pak sneeuw zou moeten liggen, rivieren dicht liggen, dorpen als Soest en Molenhoek voor twee maanden van de buitenwereld zijn afgesloten. Ach die winter van 1963.....

Wij vieren de kerst bij July en Frank met jouw vader en moeder. Wij zorgen voor twee voorgerechten, July en Frank voor het hoofdgerecht en jouw ouders voor het nagerecht (waarschijnlijk ijs van Appie). Tweede Kerstdag gaan wij naar Marc en op zondag naar Westenschouwen. 1 januari vindt daar ook een Nieuwjaarsduik plaats en Karina is van plan mee te doen.

Fijne feestdagen, geniet ze en blijf blessurevrij.

Karina en Alfons.