Airlie Beach en Australia Day

30 januari 2016 - Brisbane, Australië

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover: mijn trip naar Airlie Beach en het Great Barrier Reef. Na een anderhalf uur durende vlucht, waarbij je prachtig uitzicht had over het Reef kwamen we aan in Airlie Beach. Vanuit het hostel waren we zo bij de waterrand en de lagoon. De eerste avond was met name gericht op het verkennen van Airlie Beach. Na wat rond gelopen, hebben we lekker gegeten en een drankje gedaan in de haven. Daarna was het vroeg naar bed want de volgende dag was het dan eindelijk tijd voor mijn toer naar het reef.

Met een grote boot gingen we richting het Hardy Reef, waar ik de komende twee dagen zou doorbrengen. Op de boot zaten ongeveer 300 mensen die een dag toer hadden naar het reef.  Ik was echter een van de gelukkigen die een overnachting had op het reef. Samen met 8 andere mensen, die ik op de boot leerde kennen, bleven wij een nacht op de boot. Omdat de boot om 15 uur weg zou gaan, moesten we vooraf al een lijstje met drankjes voor de avond doorgeven. Na een drie uur durende boottocht, waarbij we langs hamilton eiland gingen en tussen de whitsundays islands door voeren, waren we dan eindelijk aangekomen bij het ponton.

Gewapend met stinger suits (tegen de kwallen), een snorkel set en mijn gehuurde go pro was het dan eindelijk tijd om te gaan snorkelen! Wat een ervaring om in het reef te kunnen snorkelen. Zo veel mooie vissen en koraal gezien! Dit heeft geresulteerd in meer dan 400 onderwater foto's en filmpjes, waar een enkele voor jullie heb geselecteerd. Gedurende dag ben ik meerdere keren gaan snorkelen en elke keer was er wel iets nieuws te zien. Het waterniveau hielp hier ook bij. Bij hoogwater zwem je stuk boven het reef, terwijl bij laagwater het reef deels boven water komt.

Om 15 uur was het tijd voor alle dag mensen om terug richting Airlie Beach te gaan met de boot. Hierdoor bleven we met 9 over op het reef. Heerlijk om dan te gaan snorkelen, want opeens is het super rustig en heb je alle tijd om rond te zwemmen zonder iemand anders tegen te komen. 'S avonds hadden we een heerlijke BBQ met prachtig uitzicht op de zonsondergang die tussen enkele eilandjes verdween.Nu merkte je pas echt goed dat we in de middle of nowhere waren. In de nabije omgeving was alleen water en het reef te zien. Na het eten en wat drankjes was het tijd om richting bed te gaan. Dit bed was op het bovendek van de ponton. We sliepen in een swag, een soort combinatie van tent en slaapzak, waardoor je naar de sterren kon kijken en toch droog was. Prachtig om vanuit je slaapzak naar de sterren te kijken en vooral de maan was enorm scherp en stralend. Het enige nadeel van slapen in de buitenlucht waren de meeuwen die besloten boven ons hoofd gedurende de hele nacht een feestje te bouwen ;)

Rond 5 uur werd ik wakker en heb ik de zonsopgang over het reef kunnen zien. Een mooi uitzicht, maar na de zonsondergang van de dag ervoor maakte dit toch iets minder indruk. Na nog een twee uurtjes te hebben geslapen was het tijd voor een goed Australisch ontbijt, waarna we nog even de tijd hadden om alleen te snorkelen voordat de dag mensen om 11 uur weer zouden arriveren. Tijdens het snorkelen zagen we dan eindelijk ook de schilpadden, die we eerder slechts kort hadden gespot. Deze dieren leken totaal niet geïnteresseerd in ons, waardoor je er heel rustig naast kon zwemmen. Een van de andere mensen heeft hier een mooi filmpje van, die ik nog een keer toegestuurd krijg.

Nadat de dag mensen waren gearriveerd, heb ik lekker genoten van het zonnetje en ben nog op tochtje gegaan met de semi sub, een bootje met glazen bodem die over het koraal een tochtje maakte. Om 15 uur was het dan tijd om afscheid te nemen van het Hardy reef en terug te keren richting Airlie Beach.

Op maandag was het alweer de laatste dag in Airlie Beach en aangezien we om 15 uur terug vlogen, zijn we naar lekker naar het strand gegaan en hebben nog even heerlijk gezwommen. Daarna was het alweer tijd om naar het vliegveld te vertrekken en terug te gaan naar Brisbane.

De volgende dag was echter geen normale dag. Het was Australia Day, een nationale feestdag en dat wordt natuurlijk gevierd met een BBQ. In mijn complex was hierom een sausage sizzle georganiseerd. De eigenaren maakten op de BBQ sausages klaar, terwijl een groot deel van de bewoners gezellig spelletje in het zwembad speelde en een drankje deed. 'S avonds ben ik met een groepje gaan uit eten, voordat we naar Southbank gingen om het vuurwerk te bekijken. Een leuke dag en eerste kennismaking met Australia Day!

De volgende dag was een hele omschakeling. Mijn korte vakantie was voorbij en ik moest weer vroeg op om naar stage te gaan (gaat nog steeds goed en is leerzaam)..... Dit geeft me echter de tijd om mijn volgende trip te plannen ;)

Ondertussen ben ik alweer meer dan 3 maanden in Brisbane en heb ik nog 3 maanden voordat ik verder ga trekken, naar Nieuw Zeeland en Melbourne. Langzaam moet ik dus mijn weekenden echt gaan plannen om ervoor te zorgen dat ik alles wat ik nog wil doen, in de gegeven tijd kan doen. Het is in ieder geval een goed vooruitzicht! :)

1. Birgit:
    30 januari 2016
    Hoi suzanne,

Wat klinkt dat weer geweldig!!! Volgens ons mis jij nederland echt geen minuut!
    Super wat je allemaal ziet en meemaakt en heel leuk dat we zo een beetje mee kunnen genieten!
    Groeten uit een heel regenachtig beuningen van Loet en Birgit
  2. Ans de bruin:
    1 februari 2016
    Hoi Suzan wat gaaf zeg die vissen zoveel visjes had jou vader niet he.
    Heel mooi allemaal en dat weer he, gewoon om jaloers op te zijn ik wil ook in mijn korte broek.
    geniet er maar van. gr. uit soest
  3. July Baggen:
    1 februari 2016
    OOOO, jaloers, vooral op het snorkelen, lijkt me echt geweldig. al die mooie vissen en schildpadden in hun eigen omgeving zien zwemmen. Terwijl kwallen je niets kunnen maken ;-)
    En wat vliegt de tijd! Ik snap heel goed dat je bijna tijd te kort komt om alles te zien en mee te maken wat je in de planning hebt.
    Geniet, Suzanne!!!
  4. July Baggen:
    1 februari 2016
    Wat een prachtige foto's!